Badania – Jak wykryć niedoczynność tarczycy?

Mimo że choroba może być nieprzewidywalna i groźna, to jej znalezienie zwykle nie jest trudne. W przypadku niedoczynności pierwotnej, która zwykle związana jest z uszkodzeniem gruczołu tarczowego, wystarczą badania krwi. Dla ambitnych dodam, że w surowicy krwi sprawdzany jest poziom tyroksyny i tyreotropiny. Ta pierwsza, jeśli choroba występuje, prezentuje zmniejszone stężenie, ta druga zaś zwiększone.

Jak już zostało wspomniane przy definiowaniu choroby, większość objawów dotyczy metabolizmu. Pojawiają się jego znaczące zaburzenia. Ogólnie rzecz ujmując tyjemy, jesteśmy osłabieni, zmęczeni, nie potrafimy się skupić, mamy zaparcia i kłopoty z pamięcią, wciąż towarzyszy nam uczucie chłodu, a w przypadku kobiet, pojawiają się również kłopoty z miesiączką. Cykl zostaje skrócony, a krwawienie zaczyna być znacznie bardziej obfite. W bardziej zaawansowanych stadiach można zaobserwować problemy z zajściem w ciążę, jak i z jej utrzymaniem. U panów natomiast zostaje zmniejszone libido i zaburzony wzwód.

Trudniej jest jednak w przypadku niedoczynności wtórnej i trzeciorzędowej, te na szczęście występują rzadziej. Stężenie tyreotropiny w tym wypadku się nie zmienia, a jeśli jednak to zmniejsza się, co uniemożliwia odczytanie diagnozy z surowicy. Tutaj niezbędne stają się badania laboratoryjne, ukazujące poziom TSH oraz T4. W związku z chorobami autoimmunologicznymi, wykonywane są również badania sprawdzające stężenie przeciwciał przeciwtarczycowych.

W bardziej zaawansowanych przypadkach wykonywane jest także USG tarczycy, by stwierdzić obecność wolu, USG jamy brzusznej, by sprawdzić czy obecne są w tym narządzie płyny, a także RTG klatki piersiowej, w celu potwierdzenia lub wykluczenia pojawienia się płynu w opłucnej. W przypadku różnych stadiów i różnych odmian choroby, wykonywane są kolejne badania, takie jak choćby EKG.