Oznaki braku witamin i mikroelementów

[Głosów:1    Średnia:5/5]

Niedobór witamin czy mikroelementów nie zawsze przejawiają się w postaci poważnych problemów zdrowotnych. Niewielkie niedobory występują jednak niezwykle często i prawdopodobnie są odpowiedzialne za wiele mniejszych, często ignorowanych objawów, takich jak bóle głowy, bezsenność czy problemy skórne. Lekceważenie tych objawów może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, dlatego tak ważne jest regularne wyrównywanie wszelkich niedoborów składników odżywczych w organizmie.

Niewiele osób wykazuje oznaki poważnych niedoborów witamin i mikroelementów, jak szkorbut czy pelagra, lecz u wielu ludzi występują niewielkie niedobory związków mineralnych i witamin, zwane niedoborami subklinicznymi, które objawiają się między innymi: pogorszonym samopoczuciem, zmęczeniem, niską odpornością organizmu, pogorszeniem stanu skóry, włosów i paznokci oraz innymi dolegliwościami, takimi jak bóle głowy, bezsenność, drażliwość, czy problemy trawienne.

W dzisiejszych czasach niestety większość osób odżywia się nieprawidłowo. Notoryczny brak czasu czasu, wszechobecny stres, znaczne zanieczyszczenie środowiska, używki oraz coraz gorsza jakość produktów spożywczych także przyczyniają się do powstawania braków witaminowych w organizmie.

Grupy szczególnie podatne na niedobory składników odżywczych, to:

  • kobiety w ciąży lub karmiące,
  • osoby odchudzające się,
  • wegetarianie i weganie,
  • dzieci,
  • dorastająca młodzież,
  • osoby starsze.

Badania wykazują, że aż 20 % kobiet w wieku rozrodczym wykazuje niedobory witamin i mikroelementów. Zaś kobiety ciężarne i karmiące piersią, mogą wykazywać niedobory składników odżywczych, gdyż ich organizm wspomaga rozwój dziecka.
Mimo że początkowe objawy subklinicznych niedoborów witamin i minerałów mogą być nieznaczne, zaburzenia funkcji metabolicznych są potencjalnie bardzo niebezpieczne. Np. brak przeciwutleniaczy może spowodować wzrost poziomu bardzo toksycznych produktów przemiany materii, takich jak aldehyd octowy. Z gromadzeniem się tych substancji łączą się takie schorzenia, jak choroba Parkinsona i choroby motoneuronu. Ponieważ rozwój tak poważnych chorób trwa bardzo długo, konwencjonalna medycyna nie uznaje obecnie ich związku z niedoborem składników odżywczych.

Niedobry składników odżywczych są powodowane między innymi przez:

  • spożycie tych składników w niewystarczających ilościach,
  • zła przemiana materii,
  • niedostateczne ich wchłanianie,
  • niedostateczne ich przyswajanie,
  • wzrost zapotrzebowania spowodowany np. ciążą.

Twój organizm da znać nawet o najmniejszych niedoborach. Rezultatem niedostatecznego spożycia poszczególnych składników mogą być następujące objawy:

1. problemy z włosami – witamina B12, witamina B6 i selen,
2. problemy z oczami – witamina A i witamina C,
3. nerwowość – witaminy B6, B12, B3, B5, magnez i witamina C,
4. infekcje – witamina A, witaminy z grupy B, witamina C, biotyna, wapń, potas i cynk,
5. zmęczenie – cynk, żelazo, witamina A, witaminy z grupy B, witamina  C i witamina D,
6. skurcze mięśni – witamina B1, witamina D, biotyna, sód, magnez i wapń,
7. problemy ze skórą – witamina A, witaminy z grupy B, biotyna i miedź.

Ryzyko niedoboru witamin i mikroelementów dla poszczególnych grup:

Niemowlęta – karmione piersią, czy też sztucznymi mieszankami dla niemowląt, w zasadzie nie mają większych niedoborów mikroskładników odżywczych. Najbardziej wartościowym pokarmem dla niemowląt jest jednak mleko matki. Gdyż substancje odżywcze, zwłaszcza żelazo, przyswajają się lepiej z mleka matki niż z innych pokarmów. Oczywiście, jest  tylko pod warunkiem prawidłowego odżywiania karmiącej matki.

Dzieci – w wieku 1 – 5 lat są szczególnie podatne na występowanie deficytu żelaza. Ponadto u dzieci często występuje niedobór witaminy B6.

Młodzież – dorastające dziewczęta są szczególnie narażone na niedobór żelaza. U obu płci często występuje także niedobór magnezu, witaminy B6 i witaminy C.

Kobiety – są szczególnie narażone na niedobory takich składników, jak wapń, witamina B6, żelazo, magnez i miedź. Ponadto, wśród młodych, dorosłych kobiet, często spotyka się niedobory witamin A i C. Z kolei, kobiety zazwyczaj spożywają zbyt dużo sodu.

Kobiety ciężarne – w czasie ciąży zapotrzebowanie na właściwe wszystkie składniki pokarmowe drastycznie rośnie. Szczególnie wzrasta zapotrzebowanie na takie mikroskładniki jak kwas foliowy, witamina D, wapń, witamina C, A, E i cynk.

Mężczyźni – u nich niedobory mikroskładników występują generalnie rzadziej niż u kobiet. Najczęstsze niedobory u mężczyzn dotyczą witaminy B6, magnezu, miedzi oraz witaminy A.
Osoby w starsze – narażone są na niedobór składników z dwóch przyczyn – często po prostu mniej jedzą, a ponadto ich organizm nie jest w stanie gospodarować tymi składnikami tak oszczędnie jak u osób młodszych. Niedobory spotykane najczęściej w podeszłym wieku dotyczą szczególnie witamin z grupy B oraz witaminy C, D, wapnia, cynku, magnezu oraz miedzi.
Osoby nadużywający alkoholu – alkohol działa niszcząco na witaminy i składniki mineralne. Blokuje ich wchłanianie z przewodu pokarmowego oraz narusza reakcje metaboliczne, w ten sposób, że witaminy i mikroelementy są szybciej zużywane. Szczególnie często u osób nadużywających alkoholu, spotyka się ostre niedobry kwasu foliowego i witaminy B1, które prowadzą do poważnego uszkodzenia systemu nerwowego. Osoby uzależnione od akloholu nierzadko są też ofiarami niedoborów witamin A, C, D, B2, B12, wapnia, cynku, magnezu oraz miedzi.

Osoby odchudzające się – wraz z ogólnie zmniejszoną ilością pokarmu, lub ograniczoną różnorodnością, osoby takie zazwyczaj spożywają niedostateczną ilość mikroskładników. Dotyczy to zwłaszcza witaminy B1, wapnia, żelaza, cynku, jak i magnezu.

Wegetarianie i weganie – osoby takie są szczególnie wrażliwe na niedobór żelaza (szczególnie dotyczy to osób nie jedzących jajek i pokarmów mlecznych). Żelazo z pokarmów roślinnych jest bowiem słabiej przyswajane niż z pokarmów zwierzęcych. Ponadto wegetarianie częściej narażeni są na niedobór witaminy B12.

W okresie jesienno-zimowym, a także w przedwiośniu nasz organizm najbardziej narażony jest na niedobory witamin. Warto wówczas sięgać po suplementy diety, które dostarczą cennych witamin i minerałów.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz