Przyczyny i objawy rumienia u dzieci

[Głosów: 0   Average: 0/5]

Choroba jaką jest rumień zakaźny jest powodowana przez parawirusy B 19. Do dnia dzisiejszego nie udało się ustalić dokładnego działania wirusa wewnątrz organizmu ludzkiego. Wiadomo natomiast, ze do zarażenia dochodzi drogą oddechową. Przypuszcza się, że sam wirus nie należy do szczególnie groźnych. Świadczy o tym fakt, ze jedynie mniejszość zakażonych dzieci wykazuje jakiekolwiek zmiany chorobowe. Do głównych objawów choroby należą jasnoczerwone lub sine plamy. Pojawiają się one ca całym ciele, głównie na policzkach i u nasady nosa. Na reszcie ciała przyjmują one raczej formę drobniejszej wysypki. Z czasem wnętrza plam rozjaśniają się. Tym sposobem na skórze pojawiają się charakterystyczne dla choroby czerwone obręcze. Zmianom skórnym towarzyszy ogólne uczucie zmęczenia i rozbicia. Ponadto w pierwszych dniach może się pojawić niewysoka gorączka. Niestety, choroba tak jak wszystkie inne o podłożu wirusowym jest trudna w zapobieganiu. Jednym możliwość chronienia dziecka przed zarażeniem jest ograniczenie jego kontaktów z chorymi rówieśnikami.

Przebieg

Pierwszym z pojawiających się objawów jest wystąpienie niewysokiej gorączki, ból głowy oraz lekki katar. Okres inkubacji trwa zazwyczaj od 6 dni do dwóch tygodni. Po tym czasie obserwuje się charakterystyczną dal tej choroby wysypkę. Ze względu na jej rodzaj wymienia się trzy fazy choroby. W pierwszej występuje wysypka na jedynie na policzkach i nasadzie nosa. Później, po upływie od 1 do 3 dni choroba wkracza w kolejne stadium. Zmiany pojawiają się w tym czasie również na innych obszarach ciała, głównie kończynach i pośladkach. Zaatakowane nie zostają jednak wewnętrzne części dłoni oraz stóp. Wysypce mogą towarzyszyć objawy świądu, szczególnie jeśli zakażenie wystąpiło u dzieci nieco starszych. W późniejszym okresie choroby wnętrza plam stopniowo jaśnieją i zabarwiają się na jasnoniebieski kolor, pozostają jedynie czerwone obwódki. Zmiany o takim wyglądzie utrzymują się jeszcze około tygodnia. Czasem zagojona wysypka pojawia się raz jeszcze by w końcu ostateczni zniknąć. Zdarza się to prawdopodobnie na skutek działania promieni słonecznych lub wysiłku fizycznego.