Wrzody żołądka – objawy i leczenie

[Głosów: 1   Average: 5/5]

Jeśli często miewasz bóle brzucha, nasilające się po posiłku lub krwawienia z układu pokarmowego, nie lekceważ objawów! To może być choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy.

Wrzody żołądka to ubytki błony śluzowej w żołądku albo w dwunastnicy. Bywa też, że ubytki powstają w dolnej części przełyku (w odcinku, gdzie jest narażony na działanie kwasów żołądkowych). Zwykle jednak wrzody tworzą się w tej części układu pokarmowego, gdzie występuje pepsyna (enzym trawiący białka). Uszkodzenia błony śluzowej mogą mieć różną wielkość i głębokość – od kilku milimetrów, wielkości pestki wiśni lub nawet do kilku centymetrów, czasem nawet przechodzą przez całą ścianę żołądka lub dwunastnicy.

Najczęstszym objawem choroby wrzodowej jest regularnie pojawiający się ból w nadbrzuszu, występujący około 1-3 godzin po posiłku (wrzody żołądka) i ustępujący po zażyciu leków zobojętniających kwas solny oraz ból występujący na czczo (w przypadku wrzodach dwunastnicy) i znikający po spożyciu posiłku.

Choroba może przebiegać przez wiele miesięcy bezobjawowo, a czasami objawy są niejednoznaczne. To dlatego wrzody są dość trudne do zdiagnozowania w domowych warunkach. Badaniem, które ostatecznie rozstrzyga o pojawieniu się wrzodów jest gastroskopia (inaczej endoskopia lub panendoskopia).

Do pozostałych dolegliwości towarzyszących chorobie wrzodowej zalicza się nudności, wymioty, krwawienie z przewodu pokarmowego, pieczenie zamostkowe (zgaga), kwaśne lub gorzkie odbijanie, niesmak w ustach, zaparcia na przemian z biegunkami, wzdęcia, gwałtowny spadek masy ciała, częste czkawki. W przypadku wystąpienia tych objawów połączonych z bólem nadbrzusza należy skonsultować się z lekarzem, który zleci badanie diagnozujące.

Za 92% zachorowań na wrzody dwunastnicy i 70% zachorowań na wrzody żołądka odpowiada bakteria Helicobacter pylori. Nosicielami tej bakterii jest zdecydowana większość populacji, gdyż do zakażenia najczęściej dochodzi drogą pokarmową lub podczas pocałunku. O tym, czy jesteśmy nosicielami, można przekonać się robiąc domowy test (np. Helico, dostępny w aptekach, koszt: około 40 zł). Obecność bakterii nie oznacza od razu choroby – wielu nosicieli nigdy nie zapada na wrzody żołądka lub dwunastnicy. Soki żołądkowe wydzielane przez błonę śluzową żołądka niszczą bakterie, które trafiają do przewodu pokarmowego z jedzeniem. Jednak gdy w soku żołądkowym jest za dużo kwasu solnego, dochodzi do uszkodzenia bariery ochronnej błony śluzowej. Wówczas rozwija się wrzód.

Predyspozycje genetyczne są istotne w przypadku choroby wrzodowej. W ponad 50% przypadków wrzody są chorobą rodzinną. U osób z grupą krwi 0 istnieje o 35% większe ryzyko zachorowania. Jest to spowodowane prawdopodobnie obecnością antygenu Lewis b, który jest receptorem na komórkach nabłonka żołądka i ułatwia przyleganie do nich bakterii Helicobacter pylori.

Przyczyną choroby może być też zarzucanie żółci do żołądka. U osoby zdrowej żółć znajduje się tylko w dwunastnicy. Kiedy układ pokarmowy nie funkcjonuje prawidłowo, żółć cofa się do żołądka i uszkadza jego barierę ochronną.

Nadmierne stosowanie leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych zawierających kwas acetylosalicylowy oraz leków przeciwreumatycznych może niszczyć błonę śluzową żołądka i prowadzić do jej ubytków.

Inne czynniki, które zwiększają ryzyko zachorowania na wrzody są stres, nadużywanie alkoholu oraz palenie papierosów.

Choroba wrzodowa może być następstwem chemioterapii.

Dieta i leki w chorobie wrzodowej

Nie zostało dowiedzione, że jakakolwiek dieta ma wpływ na zachorowalność. Styl życia i nawyki żywieniowe mają jednak istotny wpływ na przebieg choroby. Aby objawy nie nasilały się powinniśmy zrezygnować z takich produktów jak: kawa, napoje gazowane, potrawy ciężkostrawne (tłuste, smażone, pieczone), cebula, przyprawy, grzyby, warzywa kapustne, wszelkiego rodzaju fast-foody. Zamiast tego warto jeść chude gotowane mięso (drobiowe lub wołowe), twarożki, kisiele, galaretki, kasze, czerstwe pieczywo oraz pić kawę zbożową (Inkę).

Przy chorobie wrzodowej zaleca się zrezygnowanie z przyjmowania niesteroidowych leków przeciwzapalnych. W razie bólu głowy lub objawów przeziębienia możliwie najmniej szkodliwe dla żołądka są leki zawierające substancję czynną w postaci paracetamolu (np. Apap, Codipar, Panadol, Tazamol, Paracetamol, Coldrex, Gripeks, MaxFlu, Theraflu, Tabcin).

Kuracja trwa od jednego do dwóch tygodni. Chorym zakażonym bakterią Helicobacter pylori podaje się antybiotyki oraz inhibitor pompy protonowej (zwykle omeprazol, lanzoprazol lub pantoprazol) – zmniejsza on wydzielanie kwasu solnego niemalże całkowicie. Przy leczeniu wrzodów nie spowodowanych infekcją bakteryjną podaje się jedynie inhibilator pompy proteinowej. Trzeba go zastosować zawsze w przypadku stosowania terapii niesterydowymi lekami przeciwzapalnymi po zaleczonych wrzodach. Jeśli w wyniku leczenia wystąpiły powikłania (np. krwawienia), stosowanie leków uszkadzających błonę śluzową będzie niewskazane przez całe życie.

Nieleczona choroba wrzodowa może być źródłem wielu powikłań: krwotoków (często połączonych z anemią), perforacji (przebicia ściany żołądka lub dwunastnicy) lub stenozy (zwężenie światła przewodu pokarmowego powodujące wymioty). Gdy pojawią się pierwsze widoczne objawy należy niezwłocznie udać się do lekarza i rozpocząć leczenie.

Kuracje roślinne mogą wspomagać leczenie wrzodów. Skuteczny jest napar z siemienia lnianego (łyżka nasion zalana wrzątkiem, parzona przez 15 minut, pity między posiłkami. Innym stosowanym specyfikiem jest napar cedrowy. Jego zaletą jest wysoka zawartość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które uszczelniają ścianki naczyń krwionośnych oraz nabłonek układu pokarmowego. Kuracji roślinnej nie należy łączyć z właściwym leczeniem, gdyż może ona osłabić działanie antybiotyków.

• Mężczyźni zapadają na chorobę wrzodową 3 razy częściej niż kobiety

• Co dziesiąty Polak cierpi na wrzody żołądka lub dwunastnicy

• 80% społeczeństwa to nosiciele bakterii Helicobacter pylori, będącej główną przyczyną wrzodów

• Alkohol i nikotyna znacznie zwiększają ryzyko zachorowania