Zioła, które leczą!

Od zarania ludzkości, medycyna naturalna bazuje na właściwościach leczniczych roślin, które umiejętnie wykorzystuje do leczenia określonych jednostek chorobowych. Z początku, wybranym ziołom przypisywano tajemną moc, aż z czasem wiedza o ich właściwościach rozwinęła się na tyle, by stać się odrębną dziedziną leczenia, zwaną fitoterapią.

Fitoterapia stosowana jest tam, gdzie leczenie klasycznymi lekami nie może być zastosowane z uwagi na odczyny alergiczne, bądź nadwrażliwość na chemiczne medykamenty. W leczeniu wielu chorób fitoterapia stanowi jednak doskonałe uzupełnienie tradycyjnych metod terapii.

Rodzaje roślin leczniczych

Na świecie znane jest lecznicze działanie ponad 20 tysięcy roślin. Każde z nich wykazują odmienne działanie, a skuteczność niektórych znacznie przewyższa działanie tradycyjnych leków.

W obrocie zielarskim znajdują się lecznicze zioła, których działanie porównuje się z bardzo skutecznymi preparatami antybiotykowymi i przeciwzapalnymi. Odkryto również rośliny, zawierające duże ilości niezbędnych witamin, pierwiastków mineralnych, hormonów, substancji antybakteryjnych i antywirusowych. Znane i stosowane są również zioła wykazujące działanie przeciwrakowe.

Choroby leczone ziołami

Mimo, iż naturalnym odruchem większości ludzi, jest sięganie po gotowe medykamenty kupione w aptece, niewiele osób zdaje sobie sprawę, że większość najbardziej popularnych chorób i dolegliwości można leczyć przy pomocy dostępnych na polskim rynku ziół. Najczęściej zioła wykorzystywane są do leczenia takich schorzeń jak:

• Choroby układu moczowego
  • Choroby gardła, nosa, krtani i uszu
  • Choroby serca i naczyń
  • Choroby jamy ustnej
  • Choroby układu oddechowego
  • Choroby neurologiczne
  • Choroby wątroby, dróg żółciowych i trzustki
  • Choroby przewodu pokarmowego
  • Choroby przemiany materii
  • Choroby kobiece
  • Choroby wieku starczego
  • Choroby oczu
  • Choroby neurologiczne

Właściwości lecznicze ziół

Prowadzone badania ziół, co jakiś czas dają podstawę do odkrycia i nazwania kolejnych substancji wykazujących działanie lecznicze. Do najważniejszych substancji czynnych zalicza się:

• Flawonoidy – wykazujące działanie przeciwzapalne (Janota biała, fiołek trójbarwny, arnika górska), działanie moczopędne (skrzyp polny, pietruszka, nawłoć pospolita) i działanie wzmacniające naczynia krwionośne ( ruta zwyczajna, miłorząb japoński);
  • Glikozydy – mające zdolność pobudzania serca (konwalia majowa, naparstnica wełnista, miłek wiosenny, cebula morska);
  • Saponiny – wykazujące działania moczopędne, pierwotniakobójcze, przeciwwirusowe, przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, wykrztuśne, wzmagające wydzielanie śluzu, wzmagające procesy wchłaniania składników pokarmowych z jelit do krwi i pobudzające wydzielanie soku żołądkowego, żółci i soku jelitowego (zapian, lukrecja gładka, nagietek lekarski, kasztanowiec zwyczajny, żeńszeń, aloes, naparstnica).