Zmiana rekomendacji: 40 –latki powinny wykonywać mammografię co roku

Zmiana rekomendacji: 40 –latki powinny wykonywać mammografię co roku

Przesiewowe badania mammograficzne w kierunku raka piersi powinno się zaczynać od 40 roku życia, a następnie powtarzać co roku. To najnowsza  rekomendacja  American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG).

Zmienia ona poprzednie zalecenia, zgodnie z którymi kobiety powinny zacząć wykonywanie badań mammograficznych  w  wieku 40 lat  i  powtarzać je co dwa lata do 50 roku życia. Od piątej dekady życia profilaktyczna mammografię należy wykonywać co roku.

Zmiana przez ACOG  wytycznych spowodowano została wysokim wskaźnikiem zgonów z powodu raka piersi w USA. Rak piersi jest tam drugą po raku płuc przyczyną zgonu kobiet z powodu chorób nowotworowych. Nowe rekomendacje mają służyć zmniejszeniu liczby zgonów poprzez  wczesne wykrywanie choroby.
Amerykanie ustalili, że okres od wykrycia zmiany do czasu, gdy choroba zaczyna dawać objawy jest różny i zależy od wieku. U kobiet powyżej 70. roku życia od zdiagnozowania zmiany do zamanifestowania się choroby mijają 4 lata,  u  kobiet młodszych proces ten przebiega szybciej. W grupie pań  w wieku 40-49 lat wynosi około 2-2,4 roku.

ACOG dokonując zmian w rekomendacji zalecił coroczne, palpacyjne badanie piersi przez lekarza u kobiet w  wieku 40 lat i starszych oraz co 1-3 lata u kobiet młodszych w wieku 20-39 lat. Ponadto, zdaniem specjalistów wszystkie Panie od 20 roku życia powinny być edukowane w zakresie profilaktyki chorób piersi.

Na podstawie: American College of Obstetricians and GynecologistsPractice bulletin no 112: breast cancer screening